Puloverul urât de Crăciun s-a făcut bine cunoscut în cultura Yuletide, informează CNN. Această cultură face referire la festivalele organizate de către popoarele germanice istorice, care au suferit o reformulare creștinizată, rezultând cunoscuta zi de Crăciun.

Cu toții știm despre ce pulover este vorba. Are țesătură lânoasă, având nuanțe de roșu, verde și alb, culorile Crăciunului. Majoritar, este însoțit de fulgi de nea, oameni de zăpadă, globulețe și brazi împodobiți. Mai nou, poate avea instalație luminoasă, beteală și clopoței care au structură 3D.

Îmbrăcămintea a devenit o parte esențială a sărbătorilor de iarnă, precum luminițele de Crăciun și cadourile de sub brad. Este un obiect vestimentar kitschos, unde îl vei vedea cel mai adesea în filmele clasice de Crăciun.

Puloverele cu această tematică și-au făcut simțită prezența în anul 1950, fiind un semn de comercializare al Crăciunului, transmite CNN. Denumite inițial „Jingle Bell Sweaters”, nu au fost la fel de stridente pe cât sunt acum.

Abia în anii 1980, piesa vestimentară a devenit populară datorită culturii pop și a comediilor de Crăciun, conform aceleiași surse. Nici în acea vreme nu erau considerate la modă, însă erau potrivite pentru petrecerile cu tematică de la birou sau pentru reuniunile de familie la masa de Crăciun.

Modelul nu s-a bucurat mult timp de popularitate, întrucât, în anii 1990, era ceva ce numai rudele în vârstă ar fi purtat sau l-ar fi oferit cadou. Până la începutul mileniului, articolul a fost considerat un accident vestimentar la scară largă.

De asemenea, la începutul anilor 2000, puloverul a fost readus la viață, fiind un produs bazat pe consumerismul de sărbători.

Prima întâlnire tematică de acest gen a avut loc în 2002, în Vancouver, unde Brian Miller, fondatorul magazinului online UglyChristmasSweaterParty.com, a spus într-un interviu telefonic pentru CNN: „Este greu de spus ce a declanșat schimbarea de perspectivă, dar cred că în momentul în care cineva a purtat îmbrăcămintea într-un mod plin de umor, oamenii au început să vadă partea comică a ei și să se gândească: chestia asta din spatele dulapului ar putea fi distractivă, în loc de ceva îngrozitor pe care nimeni nu-l dorește”.

În deceniul următor, puloverul festiv a evoluat spre o nouă tradiție de sărbători. Miller l-a denumit drept „vâscul generației noastre”.

„Când am participat la prima mea petrecere cu pulovere urâte la începutul anilor 2000, nu aș fi anticipat niciodată că haina va decola așa”, a spus Miller. „Deși este ușor de înțeles de ce: tricotajele urâte pot fi purtate de oricine — de la fiica mea la concursul de pulovere urâte de la școala ei, până la angajații de birou la petrecerea lor de sfârșit de an. Sunt democratice. Și sunt foarte distractive. Crăciunul poate fi destul de stresant – purtarea a ceva ridicol poate ajuta la reducerea presiunii.”

Conform CNN, giganții fast-fashion și retaileri de ultimă generație, precum Nordstrom, au început să-și umple rafturile și site-urile cu modele stridente, în fiecare sezon de vacanță. În 2007, Stella McCartney a lansat un pulover alpin cu tematică de urs polar. A urmat Givenchy în 2010, iar Dolce & Gabbana în anul următor.

Celebritățile, de la Taylor Swift la Kanye West, au îmbrățișat tendința. Prezentatorul emisiunii „The tonight show”, Jimmy Fallon, a început chiar să difuzeze un segment regulat numit „12 Days of Christmas Sweaters”, care este difuzat și astăzi.

Și în România, puloverul a avut o istorie in funcție de tendințele care au dominat epocile: de la utilul puloverul ieftin de lâna croșetat in familie in comunism, in vremea iernilor grele, la puloverul lui Petre Roman de la Revoluție, la modelele care au invadat România dinspre Turcia în primii ani ai tranziției, până la puloverul de tip italian, restilizat, cu marca scrisă cu litere mari, să aibă cocalarii și bombardierii ce arata prin mall-uri și benzinarii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*