Cum să ajuți o persoană dragă să treacă mai ușor prin situațiile dificile? Iată sfaturile experților

Una dintre cele mai puternice modalități de a sprijini pe cineva este și cea mai simplă: începe o conversație. Vorbește cu cei pe care vrei sa ii ajuți.

Când un prieten, partener, membru al familiei sau coleg de muncă este supărat, probabil te-ai întrebat cum să-l faci să se simtă mai bine. Să-i lași puțin spațiu? Să-i oferi un baton de ciocolată? Să-i oferi o îmbrățișare? Abordarea ideală depinde de persoană și de context, spun experții. Un număr limitat de cercetări sugerează că una dintre cele mai puternice moduri de a calma sentimentele unei persoane este să începi o conversație, prezintă New York Times.

Cuvintele joacă un rol puternic în modelarea emoțiilor oamenilor, deoarece oamenii sunt o specie socială. Creierul oamenilor este fin adaptat la informațiile pe care le primește din partea celorlalți și „le folosește în mod constant ca feedback, pentru a schimba comportamentele și răspunsurile”, a spus Razia Sahi, doctorand în psihologie la Universitatea din California, Los Angeles, care studiază modul în care interacțiunile sociale influențează emoțiile oamenilor.

Cuvintele pe care le folosim pentru a-i consola pe alții contează, deoarece unele forme de sprijin verbal s-au dovedit a fi mai utile decât altele. Într-un mic studiu publicat pe 8 decembrie, Sahi și colegii ei au descoperit că, oamenii consideră validarea expresiilor precum: „Înțeleg de ce te simți așa” sau „Sună foarte greu”, ca fiind deosebit de reconfortante.

Alte forme de feedback, cum ar fi să ajuți pe cineva să recunoască că lucrurile se vor îmbunătăți sau să încurajezi o persoană să vadă situația dintr-o nouă perspectivă, pot ajuta și ele, sugerează cercetările. Uneori, astfel de răspunsuri pot fi chiar mai utile decât frazele de validare pe termen lung. „Diferitele strategii răspund nevoilor diferite”, a spus Karen Niven, profesor de psihologie organizațională la Sheffield University Management School din Marea Britanie, care studiază modul în care oamenii influențează emoțiile celor din jur.

Astfel, cercetătorii au pus la îndemână un ghid pentru a ajuta persoanele care trec prin momente grele, să se simtă mai bine:

Validează-le emoțiile

O concluzie puternică a cercetării este că, atunci când le spunem oamenilor că nu ar trebui să se simtă atât de rău, îi face să se simtă și mai rău. Într-un studiu de referință publicat în 2012 , cercetătorii au ascultat 228 de apeluri telefonice între clienții furioși și reprezentanții serviciului pentru clienți, care s-au ocupat de întrebări și plângeri legate de facturarea medicală. În momentul în care reprezentanții le-au spus clienților supărați să se „calmeze” sau să se „relaxeze”, clienții au devenit, de obicei, mai supărați.

Aceste tipuri de strategii se întorc, deoarece implică faptul că sentimentele persoanei „s-ar putea să fie nepotrivite sau că emoția sa ar putea fi mai intensă decât o cere situația”, a explicat Sahi. Dacă le transmiți din neatenție că reacționează exagerat, paradoxal, nu va face decât să le facă emoția mai puternică, transmite NYT.

„Nu există dovezi în cadrul niciunui studiu că acest lucru funcționează bine”, a spus dr. Niven.

În noul lor studiu, care a implicat două experimente, Sahi și colegii ei au întrebat 318 persoane de ce fel de feedback ar avea nevoie din partea altora pentru a se simți consolați după ce au experimentat un conflict cu cineva cunoscut (o ceartă cu un prieten sau un coleg de cameră ori, sentimente de trădare). Validarea a fost cea care a câștigat. Participanții au spus că au găsit comentariile afirmative de genul: „Îmi pot imagina că a fost dificil”, să fie mai reconfortante decât alte tipuri de feedback, care au încercat să ajute o persoană să-și schimbe gândirea despre problemă, cum ar fi: „Încercă să vezi ambele părți ale situației ” sau „Încercă să te concentrezi pe paharul pe jumătate plin, nu pe jumătate gol”.

„Când oamenii te aud și spun că te înțeleg, simți încredere, te simți îngrijit, te simți conectat”, a spus Dr. Sahi, „și a te simți conectat cu alți oameni este extrem, extrem de important pentru noi.” Deoarece strămoșii noștri aveau mai multe șanse să supraviețuiască atunci când erau membrii ai unui grup, dorința de a fi acceptați de alții „este un instinct de supraviețuire pe care l-am încorporat în noi”, a explicat ea.

Cu toate acestea, nu toată lumea este receptivă la o astfel de abordare, deoarece poate fi nulă, a relatat Sahi. Așa că, mai întâi, ascultă cum discută situația lor, a transmis aceasta. Cercetătorii au descoperit că oamenii oferă indicii cu privire la ceea ce își doresc pe baza cuvintelor pe care le folosesc. Dacă se concentrează asupra emoțiilor lor, spunând ceva de genul: „Simt că nu le pasă de mine”, probabil că vor căuta doar validare. Dacă, pe de altă parte, ei spun că și-ar dori să se simtă diferit sau că vor să știe cum să rezolve o problemă, atunci „vă invită să-i ajutați”, a explicat Dr. Sahi.

Acordă atenție dacă acceptă rezolvarea problemelor

Dacă cealaltă persoană este deschisă să te lase să o ajuți să elaboreze soluții, s-ar putea să vrei totuși să începi prin a-i valida sentimentele, a sugerat dr. Niven. Spune-le că înțelegi de ce se simt așa cum se simt sau că ai fi reacționat în mod similar. Studiile au descoperit că oamenii sunt mai receptivi la sfaturi după ce au fost făcuți să se simtă sprijiniți emoțional, decât dacă nu au primit nicio validare, conform NYT.

Apoi, implică-te într-o strategie de rezolvare a problemelor. Participanții la studiul făcut de Sahi au găsit cea mai utilă abordare numită „distanțare temporală”. Acest lucru implică ajutarea oamenilor să înțeleagă faptul că, deși lucrurile pot fi grele acum, probabil că se vor îmbunătăți în timp. Oamenii au preferat această abordare în schimbul strategiilor menite să-i facă să se simtă mai optimiști (cum ar fi formularea „paharul pe jumătate plin”) sau sugestiile pentru a încerca să vadă situația dintr-o perspectivă diferită. Nu este clar de ce această abordare a fost cea aleasă, dar poate că această concluzie a fost posibilă, deoarece nu simți confruntare sau invalidare, a spus dr. Niven, care nu a fost implicat în cercetare.

De asemenea, poate ajuta să iei în considerare modul în care persoana supărată ți-a oferit sprijin în trecut, a zis Sahi. Studiul ei a constatat că, oamenii care aveau tendința de a oferi altora sfaturi pentru rezolvarea problemelor preferau, de asemenea, să primească aceeași formă de sfat atunci când erau supărați.

Unele probleme, totuși, ar putea necesita o intervenție mai serioasă. Poate că un prieten neagă o relație abuzivă și vrei să-l ajuți să recunoască gravitatea situației. În circumstanțe în care dorești să contestezi perspectiva cuiva, explică mai întâi că feedback-ul se bazează pe cât de mult îți pasă de persoana respectivă, a prezentat Jamil Zaki, psiholog social la Universitatea Stanford. „Spune: „Îmi doresc cu adevărat să te simți împlinit. Vreau să te simți puternic. Și cred că această situație specială în care te afli, ar putea merge împotriva acestui obiectiv’”, a spus el.

Puterea gândului este cea care contează

Deși poate fi greu de știut cum să ajutăm cel mai bine pe cineva, dr. Zaki a subliniat că ar trebui să fim încrezători că încercările noastre vor fi apreciate, chiar și în momentele în care nu știm ce facem.

Într-un mic studiu publicat în 2022, cercetătorii au descoperit că oamenii au subestimat, de obicei, cât de utile ar fi fost încercările lor de a-i ajuta pe alții, pentru că se temeau că sfaturile lor nu sunt perfecte. Cercetătorii au descoperit că oamenii apreciau sprijinul, chiar dacă acesta nu era exact aliniat cu nevoile lor, ilustrează aceeași sursă.

Cu alte cuvinte, ceea ce contează cel mai mult nu este că spui ceea ce trebuie, ci că ești prezent și încerci să ajuți. „Putem face diferența pentru alți oameni cu un efort relativ mic”, a spus dr. Zaki. „Uneori, doar să fii acolo este tot ce trebuie să faci.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*