De sărbători, când toți alergăm după cadouri și diverse alte cumpărături, și escrocii se mobilizează pentru a da țepe. Este motivul pentru care Paul Anghel, șeful controlului de la Protecția Consumatorilor, a lansat un apel pe pagina de Facebook, la vigilență maximă, precizând, în același timp, care ar fi sfaturile utile de care merită să ținem cont pentru a evita fake-urile și promoțiile false.

“Luna decembrie este un bun prilej de a face diverse cadouri, de la produse cosmetice, bijuterii, pana la produse textile si de incaltaminte. Pentru a oferi un cadou util si placut celor dragi, sfatuiesc consumatorii sa tina cont de cateva recomandari”, a scris Paul Anghel pe pagina de Facebook.

Produse cosmetice

La achizitionarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie sa fie atenti la o serie de detalii care le certifica faptul ca produsele cumparate sunt de calitatea dorita, nu sunt periculoase pentru sanatate, iar informarea/etichetarea lor respecta intocmai prevederile legale in vigoare.
In acest sens consumatorii trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
– sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie. In plus, atentionez asupra faptului ca produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
– sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranta din filiere paralele ;
– sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului. Sunt sanse
mari ca un produs zis “de lux”, ambalat intr-o cutie de carton/plastic banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o
contrafacere;
– sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate.

De asemenea, consumatorii trebuie sa stie ca:
– unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea
unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea
producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate
precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
– anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au
inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12, 24 luni de ex.);
– sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si
atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune precum deodorantele).

Bijuterii

Bijuteriile se vand peste tot, de la tarabe pana la supermarket-uri, magazine de bijuterii si targuri de cadouri organizate in perioada premergatoare Craciunului.
Conteaza foarte mult de unde alegem bijuteriile. Daca optam pentru o bijuterie fina din aur, argint sau batuta cu pietre semipretioase, ar fi bine sa o cumparam numai din magazine autorizate care vand astfel de produse.
O bijuterie “din argint” vandut la colt de strada si care costa cativa lei nu poate fi din argint !
Oferirea drept cadou a unei bijuterii din metal pretios, cu sau fara pietre pretioase, a devenit din ce in ce mai obisnuita, astfel ca piata metalelor pretioase ofera o gama foarte larga de produse.
Pentru consumatori, informarea poarta un rol esential inainte de cumpararea propriu-zisa.
Cel mai important lucru, care trebuie luat in considerare atunci cand se cumpara acest tip de produse, este increderea pe care o ofera furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie sa se tina seama, referitor la increderea conferita de furnizor, este autorizatia eliberata de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) operatorilor economici care desfasoara operatiuni cu metale pretioase, a carei copie trebuie sa fie afisata intr-un loc vizibil, in interiorul magazinului.
Sfatuiesc consumatorii sa evite cumpararea bijuteriilor din metale pretioase si/sau pietre pretioase de la vanzatorii ambulanti. Achizitionarea bijuteriilor din metal pretios trebuie sa se faca de la operatorii economici autorizati de catre ANPC sa efectueze operatiuni cu metale pretioase.
Consumatorii trebuie sa se sa se fereasca de oferte de vanzari nesolicitate, de vanzatorii ambulanti sau care se afla in spatii neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse.
La achizitionarea bijuteriilor din metal pretios consumatorii trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
– sa solicite informatii complete despre produs, pret, conditii de cumparare;
– sa se asigure ca primesc un Certificat de calitate in original, care trebuie sa contina obligatoriu detalii corecte, precise si complete referitor la produsul cumparat (tilul metalului, natura pietrelor etc) precum si datele de identificare ale operatorului economic care comercializeaza produsul;
– sa se asigure ca primesc factura fiscala sau bonul fiscal care sa justifice achizitionarea produsului;
– sa ceara informatii suplimentare despre garantia oferita produsului si eventualele probleme de service ce pot sa apara;
– sa verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, in cazul aparitiei unor defecte ulterioare.

Produsele textile

Consumatorii trebuie sa acorde o atentie deosebita la achizitionarea produselor textile care poarta numele unor marci celebre dar al caror pret este exagerat de mic in raport cu pretul real al unor astfel de produse, existand riscul ca acestea sa fie contrafacute.
Important este sa examineze cu atentie produsele si sa le probeze, inainte de a lua decizia de cumparare.

De asemenea consumatorii trebuie sa stie:

– ca produsele textile trebuie sa fie etichetate si marcate cu compozitia fibroasa (denumirile fibrelor continute, urmate de procentul in greutate al fiecarei fibre componente) si cu modul/instructiunile de intretinere;

– ca instructiunile de intretinere trebuie sa acopere toate operatiunile sau tratamentele necesare, in ordinea: spalare, clorurare, calcare, curatare chimica si uscare in masina de uscat cu tambur rotativ, indiferent daca se aplica sau nu (daca nu se aplica un tratament, simbolul respectiv este taiat/barat);

– ca, pentru confectiile textile, indicarea modului de intretinere se face individual pe o eticheta realizata din materiale rezistente la tratamente umidotermice, intr-un mod lizibil, eticheta montata/cusuta in interiorul produsului, aceasta trebuind sa reziste atata timp cat rezista si materialul de baza al produsului.

Este important sa fie citite si respectate modul/instructiunile de intretinere.

Articole de încaltaminte

Înainte de cumparare, consumatorii trebuie:

– sa acorde o atentie deosebita la achizitionarea unor articole de incaltaminte de sport care poarta numele unor marci consacrate (ex: “ADIDAS”, “PUMA”, “LOTTO”, “NIKE” etc) sau “asemanatoare” cu cele consacrate (“ADIBAS”, “PUNA”, “MIKE” etc) dar al caror pret este exagerat de mic in raport cu pretul real al unor astfel de produse, existand riscul ca acestea sa fie contrafacute;
– sa examineze cu atentie incaltamintea si sa probeze ambele articole de incaltaminte ale perechii alese, inainte de a lua decizia de cumparare;
– sa citeasca si sa respecte instructiunile de intretinere (forma de prezentare uzuala a acestor instructiuni este un prospect introdus in ambalajul de comercializare);
– sa stie ca incaltamintea trebuie sa fie etichetata prin pictograme corespunzatoare celor 3 parti componente ale incaltamintei (fata, captuseala si acoperis de brant, talpa exterioara) si materialelor utilizate la producerea articolelor de incaltaminte, si anume: piei cu fata naturala, piei cu fata corectata, materiale textile si alte materiale;
– etichetarea se face pe cel putin unul dintre articolele de incaltaminte al fiecarei perechi si se realizeaza prin imprimare, lipire, stantare sau atasarea unei etichete;
– etichetarea trebuie sa fie vizibila, bine aplicata si accesibila si sa nu induca in eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie sa fie suficient de mari pentru ca informatiile continute de acestea sa fie usor de inteles.

Si ca un ultim sfat, atat pentru articolele textile cat si de incaltaminte, trebuie solicitat si pastrat bonul de casa pentru a putea proba in cazul in care, in mod justificat, consumatorul doreste sa reclame calitatea/siguranta unui produs.

De asemenea, atentie maximă în cazul promotiilor!

Trebuie verificata valabilitatea acestora (durata), anuntul ca aceasta se desfasoara in limita stocului disponibil, pretul vechi barat si pretul nou afisat, precum si veridicitatea preturilor pachetelor promotionale comparand pretul/unitate de produs cu pretul produsului din pachet.

Inspectorii ANPC vor efectua zeci de controale în zonele și domeniile de risc până la finalul anului, dar și în primele zile ale anului 2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.