Regulile despre ce să porți la birou au dispărut. Acum, comercianții cu amănuntul, angajații și angajatorii încearcă să determine ce va funcționa într-o lume în care ținuta clasică de birou nu se va mai întoarce, potrivit Wall Street Journal.

ViscoSoft, producător de saltele, renunță la dress-code odată ce angajații se întorc la sediul central din Charlotte, Carolina de Nord. În loc de cămășile și pantalonii cu nasturi care erau parte a codului tradițional de îmbrăcăminte înainte de pandemie, personalul poate purta acum trening, jambiere și bluze.

„Le-am spus fără pijamale”, a declarat Gabriel Dungan, director executiv.

După mai mult de un an de telemuncă, milioane de americani se întorc la birou — și au nevoie de haine noi. Acest lucru oferă o oportunitate rară comercianților cu amănuntul, care încearcă să anticipeze ceea ce clienții lor vor dori acum să poarte la lucru. Multe branduri își reduc producția de costume, punând accent pe articole vestimentare precum pantaloni și folosind noi cuvinte precum „workleisure”. Astfel, pantalonii de yoga se transformă în fuste-pantaloni, tricourile clasice se transformă în tricouri de muncă și apare o versiune mai elegantă a sandalelor căptușite cu plută numite „Work Birk”.

Mizele sunt mari, în special pentru comercianții cu amănuntul care sau avut de tras în timpul pandemiei. Brooks Brothers, J. Crew Group Inc. și J. C. Penney Co. au intrat în faliment și au închis sute de magazine — în unele cazuri permanent. Mulți alții s-au străduit să rămână relevanți desi numărul clienților a scăzut vertiginos. Gap Inc. a închis peste 70 de magazine „Banana Republic” în anul 2020 și se pregătește să închidă altele anul acesta.

Unii vânzători sunt pregătiți acum pentru ceva diferit. Vânzările de haine au crescut la „Banana Republic” în ultimele săptămâni deoarece retailerul nu a promovat același standard pre-pandemic de costume și fuste. În schimb, a lansat o nouă colecție în aprilie, care combină cămășile militare cu fustele-pantaloni și hanoracele tip costum. Ana Andjelic, directorul executive de brand îl numește „pansament hibrid”.

Chiar și „Dockers”, care a ajutat la crearea conceptului de „business-casual” adaugă ceva nou pantalonilor săi clasici din bumbac.

„Arată ca niște khakis, dar se simt mai mult ca niște pantaloni de trening”, a spus Nick Rendic, șeful global de design al mărcii. „Pandemia ne-a învățat că putem purta orice vrem, dar oamenii încă vor să arate bine”.

Cu ce te vei îmbrăca? „Nimeni nu rămâne la cămășile clasice”

Ken Ohashi, directorul executiv „Brooks Brothers”, care s-a întors la biroul său din New York încă din septembrie, încearcă să modeleze el însuși această schimbare. El a spus că poartă o jachetă sport în zilele de luni, pentru că îi place „să înceapă săptămâna într-o dispoziție semiformală” Până la sfârșitul săptămânii, ținuta lui devine mai relaxată, adesea constând într-un tricou, sau pulover și pantaloni din bumbac.

Brand-ul, cunoscut pentru costumele clasice la care s-a rezumat mai bine de un secol, este determinat să se concentreze mai mult pe îmbrăminte sport, inclusiv îmbrăcăminte necăptușită, jachete casual, pulovere și tricotaje — elemente despre care Ohashi spune că „arată ca niște costume, dar nu sunt”. Chiar dacă hainele tradiționale de birou –  costumele, sacourile, pantalonii și cămășile-, reprezintă fundația brand-ului, acestea vor reprezenta mai puțin de jumătate din vânzările acestuia în viitor.

O reprelucrare a uniformei de lucru

Angajații spun că se vor îmbrăca mai casual atunci când se vor întoarce la birou.

Cum spun oamenii că se vor îmbrăca când se vor întoarce la birou:

Sursa: Sondaj Klarna de 1,140 de consumatori din SUA cu vârsta cuprinsă între 18 și 45 de ani realizat mai 2021; Indicele de cumpărături Klarna

Cheltuielile pentru îmbrăcăminte au mers destul de greu chiar și înainte de pandemie, deoarece consumatorii au cheltuit mai mult pe experiențe precum călătoriile și ieșitul în oraș. Vânzările de îmbrăcăminte din S.U.A au scăzut cu 1% în 2019 și cu 17% la 186 miliarde de dolari anul trecut, potrivit firmei de cercetare NPD Group. Acum, pe măsură ce oamenii ies din coconii impuși de pandemia Sars-COV-2, comercianții cu amănuntul au șansa de a recupera o parte din vânzări cu condiția să-și ajusteze ofertele la cerințele actuale a clienților.

„Ministry of Supply Inc.”, un brand care se ocupă de ținutele de birou și folosește materiale high-tech, a livrat pantaloni cu talie joasă, tricouri și rochii de la începutul pandemiei. Acolo, muncitorii au adăugat curele la pantaloni și au scurtat tivurile cămășilor. Apoi, compania a realizat o ședință foto pentru propriul site arătând același tip de pantaloni purtați la adidași.

„Nimeni nu rămâne la cămășile clasice” a spus Gihan Amarasiriwardena, președintele mărcii.

Mulți alți comercianți experimentează abordări similare. „Betabrand Inc.” a adăugat mai multe stiluri de fuste-pantaloni de yoga, care arată ca fustele-pantaloni clasice, dar cu nasturi și se simt ca niște colanți, potrivit lui Megan Quirolo, managerul de merchandising. „M. M. Lafleur Inc.” care realizează îmbrăcăminte pentru femei promovează un „tricou pe care îl poți purta la muncă”.

„Nu este tricoul încrețit pe care îl purtați în pat”, a spus Sarah LaFleur, directorul executiv al mărcii. „Este confecționat din bumbac mai gros sau mătase”.

Brand-urile cunoscute pentru că dau un aer relanxant ținutei fac și ele schimbări. O nouă versiune a sandalelor iconice „Birkenstock” căptușite cu plută, produse în parteneriat cu marca „Proenza Schouler” prinde contur. „Pielea lustruită, combinată cu închideri cu cârlig și buclă în locul cataramelor tradiționale le face suficient de șic pentru birou”, a declarat Jessica Richards, fondatoarea firmei „JMR Design Consulting”. Aceasta le numește „Birk de lucru”.

Schimbarea așteptărilor

Natura schimbătoare a ținute de birou oferă, de asemenea, noi riscuri pentru angajați din diverse domenii, precum Drept. Aproximativ două treimi din angajații birourilor din S.U.A sunt așteptați să se întoarcă la muncă, potrivit firmei de cercetare de piață NPD Group. Unii sunt îngrijorați de implicațiile superficiale și sociale ale alegerilor lor.

„Dacă clienții noștri se îndreaptă spre la un cod vestimentar mai casual, nu vreau să fiu singurul tip care optează pentru costum”, a spus Russ Ferguson, un avocat în vârstă de 37 de ani din Charlotte, care se gândește la ce să poarte atunci când nu este în instanță.

Mai mult de două treimi dintre clienții americani intenționează să își schimbe garderoba și deci să renunțe la stilurile pre-pandemice atunci când se întorc la birou, potrivit Klarna Bank AB, un serviciu de vânzare cu amănuntul, plăți și cumpărături, care a examinat mai mult de 1,000 de persoane în luna mai. Aproape jumătate se așteaptă să poarte haine mai confortabile.

„Așteptările s-au schimbat”, a declarat Gabrielle Clemens în vârstă de 58 de ani, directorul „Clemens Avere Privat Grup la RBC Wealth Management”, care acum aruncă ciorapii și pantafoo cu toc ce reprezentau o parte obligatorie a ținutei de birou pre-pandemie. „Acum că mi-am văzut colegii și clienții în ținute casual, este greu sămă prefac că schimbarea nu s-a produs”.

Directorii companiilor înclină spre a le permite angajaților să se îmbrace mai comod din dorința de a-i stimula să se întoarcă la serviciu, dar în același timp își doresc ca aceștia să arate prezentabili.

„Este următoarea mare problemă cu care membrii noștri vor trebui să se descurce”, a declarat Angela Simpson, consilier la Societatea pentru Managementul Resurselor Umane. „Angajatorii caută să facă tot ce pot pentru a-i readuce pe oameni la birou și unul dintre aceste lucruri este să-i lase să poarte haine mai casual, pentru că se dovedește a fi un stimulent moral. Dar vor să se asigure că oamenii nu vin purtând haine sport sau pijamale”.

Maureen Crawford Hentz, antrenor și vicepreședinte de resurse umane de la „A. W. Chesterton Co.”, un producător cu sediul în Groveland, Mass., a spus că a avut o mulțime de conversații cu angajații despre ceea ce ar trebui să poarte în prima lor zi de muncă. „A fost ceva pe care nu l-ai pus niciodată la îndoială, dar acum există anxietate, pentru că nu vrei să arăți neprofesional”, a spus ea.

Un executiv care spune că este neliniștit de aspectul ei de la  locul de muncă este Elizabeth Spaulding, președinte și CEO al serviciului online de cumpărături și styling „Stitch Fix Inc.”. Pentru o întâlnire recentă cu echipa de conducere de la sediul companiei din San Francisco, prima de la începutul pandemiei, aceasta a cmpărat adidașii „New Balance”, blugi albi și o jachetă de camuflaj.

„Este mai casual decât aș fi fost în trecut”, a spus doamna Spaulding.

Nu este singura din acea companie care este preocupată de astfel de probleme. 44%  dintre angajații „Stitch Fix” au declarat că vor fi îngrijorați de aspectul acesta atunci când biroul se va redeschide în septembrie, potrivit unui sondaj realizat de compania angajații săi.

Putem vorbi de «Casual Friday» într-o zi de miercuri?”

Relaxarea la locul de muncă a început în Hawaii în 1960. Acolo, un grup de producatori de tricouri au promovat „Aloha Fridays”, făcând acceptabilă purtarea unui tricou colorat conform unei istorii a tendințelor de pe site-ul Levi Strauss & Co.

Această practică a ajuns să fie cunoscută sub numele de „Casual Friday” și a migrat pe continent în anii ’90. Totuși ea nu a fost acceptată la scară largă încă de la început. Pentru a depăși rezistența corporativă, „Dockers”, care este deținută de Levi’s și face pantaloni din bumbac precum și alte ținute casual, a creat „Ghidul pentru îmbrăcămintea business-casual” în 1992 și a trimis broșura către 25.000 de manageri de resurse umane. „Dockers” a sponsorizat prezentări de modă de birou și a înființat o linie telefonică formată a consilierilor care au fost instruiți să ofere sfaturi de modă profesioniștilor în resurse umane.

De atunci, producătorii de costume au început să cântărească ideile. Chiar și „Wall Street”, un bastion al îmbrăcămintei corporative, a aruncat butonii și și-a slăbit nodul la cravata. „Goldman Sachs Group Inc.” a trecut la un cod vestimentar „flexibil” în 2019, permițând angajaților să-și folosească judecata pentru a determina cum să se îmbrace. Apoi, pandemia a lovit și a trimis oamenii acasă, unde hainele lor de birou au fost puse la păstrare.

Studiile au arătat că modul în care ne îmbrăcăm afectează modul în care oamenii ne percep. Un studiu publicat în 2012, realizat de Omri Gillath, professor de psihologie de la Universitatea din Kansas, atestă acest fapt. Participanții studiului au judecat corect vârsta, genul și venitul unor persoane pornind de la fotografiile cu încălțămintea acestora.

Femeile și minoritățile sunt adesea judecați mai aspru. Într-un alt studiu publicat anul trecut de Regan Gurung, profesor de științe psihologice la Universitatea de Stat din Oregon, oameni de culoare au fost arătați observatorilor purtând ținute diferite, de la costume la hanorace și treninguri.

„Ei au fost considerați inteligenți și fiabili numai atunci când au fost îmbrăcați oficial”, a spus profesorul Gurung, adăugând că alte studii arată că bărbații albi nu se confruntă cu aceleași prejudecăți.

Același lucru este valabil și pentru femei, potrivit lui Joy Peluchette, profesor la Universitatea Lindenwood din St. Charles, Missouri, care a acordat o atenție deosebită problemei.

„Atunci când femeile se conformează stereotipurilor industriei lor, sunt mai susceptibile de a obține o promovare”, a spus profesorul Peluchette.

Samantha Puig, analist de contrainformații cibernetice pentru Guvernul SUA, care lucrează în biroul ei din februarie, a declarat că colegii ei de sex masculin au făcut remarci la adresa garderobei ei, după ce a schimbat costumele gri și negre cu bluze colorate și pantaloni de yoga de la „Betabrand”.

„Ei vor întreba «poate fi Casual Friday într-o marți?»” a spus doamna Puig, care are 33 de ani și locuiește în Fredericksburg, Virginia.

Liz Puccetti, manager de program la o companie de automatizare industrială, a declarat că se așteaptă să se îmbrace mai casual când se întoarce la birou în această vară. Dar, rezidentul din Wisconsin în vârstă de 35 de ani mai spune și că va purta adidași doar dacă toți colegii de sex feminine vor opta pentru aceasta.

„Ingineria este, istoric vorbind, un domeniu pentru bărbați”, a spus ea. „Este întotdeauna bine să analizezi femeile mai în vârstă din companie și să port ice poartă ele pentru a câștigat respect de la colegii tăi.”

Unele companii din mediul legislativ, finanțele și guvernul necesită încă costume. După un an de îmbrăcăminte de orice fel, o revenire la haine mai formale poate ajuta oamenii să pună pandemia în spatele lor, potrivit profesorului Gillath, de la Universitatea din Kansas. „Ne ajută să ne simțim mai aproape de normal”, a spus el.

Când Sheraz Iftikhar, partener la „Arch Global Advisors”, a început să se pregătească să aducă angajații înapoi la birou, acesta a fost asaltat de întebări despre ținuta obligatorie.

„A existat un sentiment de confuzie, așa că a trebuit să trasăm câteva linii directoare”, a spus domnul Iftikhar. El a restabilit codul vestimentar pre-pandemic al costumelor și al altor ținute formale de afaceri. „Am vrut să ne menținem cultura”, a spus domnul Iftikhar. „Am vrut să ne întoarcem la cum erau lucrurile înainte de pandemie”.

„Argent Mill Inc.”, care realizează haine pentru femeile de afaceri, personalul Casei Albe și al Congresului, își dublează numărul de costume și alte haine de lucru clasice, dar îmbogățește paleta de culori, adăugând unele noi precum rozul strălucitor.

„Noi putem face pariu că munca va arăta diferit — este posibil să nu mergem în birou în fiecare zi, dar chiar și așa femeile se vor întoarce la birou în ținuta obișnuită”, a declarat Sali Christeson, directorul executiv al mărcii, citat de WSJ.

Dar îmbrăcarea pentru succes este în contradicție cu dorința noastră tot mai mare de confort. Și pentru mulți oameni, confortul câștigă. Karl Hudson, care supraveghează marketingul pentru o companie de jocuri online, a schimbat pantofii de piele pe care îi purta înainte de pandemie pentru adidașii „Nike”. Unii dintre colegii săi au mers cu un pas mai departe, folosind pantaloni scurți și topuri de pijama.

„Arată de parcă tocmai s-au rostogolit din pat”, a spus tânărul de 30 de ani.

Stilurile confortabile sunt evidente în districtul de îmbrăcăminte din Manhattan. „Toată lumea vine să lucreze în adida

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*