Giganții din domeniul tehnologiei și investitorii fac un exces de cheltuieli pentru inteligența artificială, pe fondul întrebărilor dacă aceasta va da roade sau nu.
Inteligența artificială
Inteligența artificială generativă a declanșat una dintre cele mai mari creșteri ale cheltuielilor din istoria modernă a Americii, deoarece companiile și investitorii pariază sute de miliarde de dolari pe faptul că tehnologia va revoluționa economia globală și va conduce într-o zi la profituri masive.
Întrebarea este când, și chiar dacă, toate aceste investiții vor da roade.
Aplicații precum ChatGPT de la OpenAI au atras sute de milioane de utilizatori, dar relativ puțini oameni plătesc pentru versiunile premium, iar întreprinderile încă experimentează modul în care AI-ul generativ le poate crește productivitatea. Cu toate acestea, cele mai mari companii de tehnologie investesc sume record în cheltuieli de capital, în principal pentru hardware-ul necesar pentru dezvoltarea și rularea modelelor de inteligență artificială.
Cheltuieli pentru inteligența artificială
„Riscul de a nu investi suficient este mult mai mare decât riscul de a investi prea mult”, a declarat Sundar Pichai, directorul general al Alphabet, compania mamă a Google, în cadrul unei teleconferințe privind rezultatele din iulie, citat de The Wall Street Journal.
Investitorii în capital de risc pariază în mod similar că cel puțin câteva startup-uri din domeniul AI ar putea valora într-o zi miliarde sau chiar trilioane, chiar dacă majoritatea nu sunt profitabile în prezent. Investițiile cu capital de risc în startup-uri de inteligență artificială s-au ridicat la 64,1 miliarde de dolari până în prezent în acest an, fiind pe cale să se apropie de un vârf stabilit în timpul unei creșteri mai ample a investițiilor în 2021. Iar ponderea totală a investițiilor de capital de risc destinate AI în acest an este cea mai mare înregistrată vreodată.
Roadele acestor cheltuieli pot fi observate în SUA, deoarece noi centre de date apar cu o frecvență tot mai mare. În trecut, centrele de date erau utilizate în principal pentru a stoca date la distanță și pentru a rula software care nu ține de inteligența artificială. Centrele de date optimizate pentru AI au cipuri specializate necesare pentru dezvoltarea și rularea aplicațiilor generative de AI.
Exces de investiții pentru inteligența artificială
De la începutul anului 2020 până în acest an, Microsoft și-a dublat numărul de centre de date. Totalul de la Google a crescut cu 80% în aceeași perioadă. Oracle se concentrează puternic pe această activitate și intenționează să construiască 100 de centre noi de date, conform WSJ.
Centrele de date AI sunt mai consumatoare de energie decât cele construite în trecut, deoarece cipurile AI necesită o sursă constantă și fiabilă de energie pentru a funcționa. Chiar și scurtele scăderi de energie ar putea afecta „ciclurile de antrenament” în care modelele de inteligență artificială se îmbunătățesc prin analizarea unor cantități mari de date. Pentru modelele mari, fiecare ciclu de formare costă zeci sau sute de milioane de dolari.
Din 2015, cantitatea de energie pe care centrele de date din SUA și Canada au comandat-o de la companiile energetice a crescut de aproape nouă ori.
Cipurile utilizate pentru antrenarea și funcționarea modelelor AI provin în principal de la o singură companie: Nvidia. Unitățile sale de procesare grafică, concepute inițial pentru jocurile video, costă zeci de mii de dolari, fiecare în gama de top. Companiile de tehnologie care construiesc și găzduiesc modele de inteligență artificială concurează pentru a obține cea mai mare alocare posibilă de la Nvidia.
Mark Zuckerberg, CEO al Meta Platforms, a declarat că societatea sa intenționează să aibă 600.000 de unități de procesare grafică (GPU), până la sfârșitul anului 2024. Elon Musk, fondatorul Tesla, care își construiește propriul start-up de inteligență artificială xAi, a declarat că speră să aibă 300.000 de GPU până în vara anului viitor.
Talentul înalt calificat este o altă marfă rară. În ciuda concedierilor la scală largă, care au afectat recent Silicon Valley, giganții tehnologici cheltuiesc multe milioane de dolari pentru a atrage cercetători care, în opinia lor, pot împinge inteligența artificială către noi frontiere. Mulți dintre acești experți ar fi lucrat până de curând în mediul academic. Acum sunt printre cei mai bine plătiți oameni din tehnologie, din lume.
Chiar și persoanele cu o înțelegere de bază a învățării automate care stă la baza inteligenței artificiale au de ales între locuri de muncă cu șase cifre. Noile anunțuri pentru posturi legate de inteligența artificială au crescut în iulie cu aproape 50% față de anul trecut, în timp ce anunțurile pentru locuri de muncă în domeniul tehnologiei, în general, au scăzut ușor, prezintă The Wall Street Journal.
Ce se întâmplă mai departe cu excesul de cheltuieli pentru AI?
Răbdarea investitorilor cu privire la cheltuielile exagerate ale Silicon Valley, în domeniul inteligenței artificiale, va scădea cel mai probabil. Aceștia au penalizat deja acțiunile unor companii precum Meta și Microsoft pentru creșterea cheltuielilor în domeniul AI fără o creștere suficient de rapidă a veniturilor.
Un partener de la firma de capital de risc Sequoia Capital a calculat recent că, pentru a justifica investițiile din acest an numai în centre de date și cipuri, întreprinderile din domeniul AI vor trebui să genereze în cele din urmă venituri de 600 de miliarde de dolari. Deși majoritatea companiilor nu își dezvăluie veniturile obținute din inteligența artificială, analiștii au estimat că totalul anual este de cel mult câteva zeci de miliarde de euro. Îngrijorările legate de faptul că susținătorii inteligenței artificiale au făcut ceva pentru care nu erau pregătiți, ne duc cu gândul la era punct-com de acum un sfert de secol, unde companiile au investit bani în rețele de fibră optică pentru a susține estimările optimiste privind utilizarea internetului, a căror dezvoltare a durat mai mult decât se așteptau.
Directorii de la cele mai importante companii de tehnologie susțin răbdarea. În cadrul recentelor apeluri privind rezultatele, Zuckerberg a declarat că vor trece ani de zile până când aplicațiile AI vor fi monetizate, iar Pichai de la Google a afirmat că „există o curbă de timp în ceea ce privește utilizarea tehnologiei de bază și transformarea acesteia în soluții semnificative”.