China și-a construit un imperiu al tehnologiei prin accentul pus pe educația științifică. Astfel, sunt depășite alte țări în domenii de cercetare precum chimia bateriilor, esențială pentru conducerea vehiculelor electrice, potrivit New York Times.

Dominația Chinei asupra mașinilor electrice, care amenință să declanșeze un război comercial, s-a născut cu zeci de ani în urmă în laboratoarele universitare din Texas, în momentul în care cercetătorii au descoperit cum să producă baterii cu minerale, care erau abundente și ieftine.

Companiile din China s-au bazat recent pe aceste descoperiri timpurii, de unde au aflat cum să facă bateriile să mențină o încărcare puternică și să suporte mai mult de un deceniu de reîncărcări zilnice. Ei produc în mod ieftin și fiabil un număr mare de baterii pentru majoritatea mașinilor electrice din lume și multe alte sisteme de energie.

Cum a reușit China să construiască imperiul tehnologiei?

Bateriile sunt doar un exemplu al modului în care China și-a clădit imperiul tehnologiei și a producției industriale avansate. Sunt realizate multe progrese într-o listă lungă de sectoare, de la produse farmaceutice și drone, până la panouri solare cu o eficiență înaltă.

Provocarea Beijingului la adresa conducerii tehnologice pe care SUA o deține de la al Doilea Război Mondial, este evidențiată în sălile de clasă și în bugetele corporative ale Chinei, precum și în directivele de la cele mai înalte niveluri ale Partidului Comunist.

Numărul studenților chinezi, comparativ cu studenții din alte țări mai mari, care sunt la specializări precum științe, matematică și inginerie, este considerabil mai ridicat. Această pondere crește în continuare, chiar dacă numărul total de înscrieri în învățământul superior a crescut de peste zece ori din 2000.

Cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare s-au triplat în ultimul deceniu și au mutat-o pe China pe locul doi, după Statele Unite. Cercetătorii din China conduc la nivel mondial în ceea ce privește publicarea de lucrări în 52 din 64 de tehnologii critice, arată calculele recente ale Institutului Australian de Politică Strategică.

Luna trecută, liderii Chinei au promis că vor crește eforturile de cercetare ale națiunii, conform New York Times.

Educația și formarea în sectorul științei

O întâlnire a conducerii Partidului Comunist din China, care are loc o dată pe deceniu, a ales formarea științifică și educația ca una dintre prioritățile economice ale țării.

China va „face aranjamente extraordinare pentru disciplinele și specializările necesare urgent”, a spus Huai Jinpeng, ministrul educației. „Vom implementa o strategie națională pentru cultivarea talentelor de top”, citează New York Times.

Majoritatea studenților din China se specializează în matematică, știință, inginerie sau agricultură, potrivit Ministerului Educației. Și trei sferturi dintre doctoranzii din China fac acest lucru.

Prin comparație, doar o cincime dintre studenții americani și jumătate dintre doctoranzi sunt în aceste categorii, deși datele americanilor definesc aceste specializări mai puțin.

Tehnologia bateriilor în China

Plumbul Chinei este deosebit de răspândit în baterii. Potrivit Australian Strategic Policy Institute, 65,5% dintre lucrările tehnice citate pe scară largă despre tehnologia bateriilor provin de la cercetători din China, comparativ cu 12% din Statele Unite.

Cei doi cei mai mari producători de baterii pentru mașini electrice din lume, CATL și BYD, sunt chinezi.

China are aproape 50 de programe postuniversitare care se concentrează fie pe chimia bateriilor, fie pe metalurgia bateriilor. În schimb, doar o mână de profesori din Statele Unite predau despre baterii.

Studenții din Statele Unite devin interesați de cercetarea bateriilor, a spus Hillary Smith, profesor de fizică a bateriilor la Swarthmore College. Dar, a adăugat ea, „vor concura pentru foarte puține locuri dacă vor să facă cercetarea bateriei, iar majoritatea va trebui să aleagă altceva”.

Rădăcinile succesului Chinei, în domeniul bateriilor, sunt vizibile la Universitatea Central South din Changsha, un centru de lungă durată al industriei chimice, din China.

Universitatea Central South are aproape 60.000 de studenți și absolvenți într-un campus extins și modern. Departamentul său de chimie, odată într-o clădire mică din cărămidă, s-a mutat într-o clădire din beton cu șase etaje, cu labirinturi de laboratoare și săli de clasă.

Acolo, sunt testate sute de baterii cu substanțe chimice noi.

„Pentru noi, echipamentul experimental este suficient pentru a satisface nevoile tuturor pentru testare”, a spus Zhu Fangjun, doctorand.

Peng Wenjie, un profesor, a înființat o companie de cercetare a bateriilor în apropiere, care angajează peste 100 de absolvenți și peste 200 de asistenți. Asistenții lucrează pentru fiecare cercetător, astfel încât testarea noilor substanțe chimice și modele continuă 24 de ore pe zi.

„Există mulți oameni la fața locului pentru a face testele, așa că eficiența este foarte mare”, a spus profesorul Peng, citat de NYT.

Experiența extinsă a Chinei în producție a creat o dezbatere activă în alte țări, în special în Statele Unite, cu privire la posibilitatea de a invita companiile chineze să construiască fabrici sau de a încerca să dubleze ceea ce China a realizat.

„Dacă SUA doresc să construiască rapid un lanț de aprovizionare, cel mai bun mod este să invite companiile chineze, iar acestea îl vor înființa foarte repede și vor aduce tehnologie”, a spus Feng An, fondatorul Centrului de Inovare pentru Energie și Transport.

Producția reprezintă 28% din economia Chinei, comparativ cu 11% în Statele Unite. Speranța Chinei este că investițiile în educația și cercetarea științifică se vor traduce în câștiguri de eficiență care vor ajuta la ridicarea întregii economii, a declarat Liu Qiao, decanul Școlii de Management, de la Universitatea Peking.

„Dacă aveți un sector de producție mare”, a spus el, „este ușor să îmbunătățiți nivelurile de productivitate”.

Imperiul tehnologiei nu este exclus de la taxe

Cu toate acestea, priceperea de producție a Chinei a devenit o problemă geopolitică. Subvențiile guvernamentale și politicile care au contribuit la alimentarea boom-ului fabricilor au lăsat multe alte țări să nu cumpere mai multe exporturi ale Chinei.

Uniunea Europeană a impus tarife provizorii formidabile pentru vehiculele electrice din China. În Statele Unite, care au folosit și tarifele pentru a bloca efectiv companiile de vehicule electrice din China, presiunile politice și comerciale a împiedicat întreprinderile cu producătorii chinezi de baterii.

Cu toate acestea, companiile de baterii din China caută modalități de a produce pentru piața americană. Pentru a construi și a echipa o fabrici de baterii pentru mașini electrice, în Statele Unite, costul este de șase ori mai mare decât în ​​China, a declarat Robin Zeng, președintele și fondatorul CATL.

Munca este, de asemenea, lentă – „de trei ori mai lungă”, a spus el într-un interviu.

Statele Unite sunt în continuare lider în China în ceea ce privește cheltuielile generale pentru cercetare, dolarii cheltuiți și ponderea economiei fiecărei țări. Cercetarea și dezvoltarea au reprezentat 3,4% din economia americană anul trecut, după câțiva ani de creșteri.

Dar, China este la 2,6% și în continuă creștere.

„Ce se întâmplă atunci când China trece de SUA în cercetare și dezvoltare și au bază de producție?” a întrebat Craig Allen, președintele Consiliului de Afaceri SUA-China, care reprezintă companiile americane cu afaceri în China.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*