Guvernul dorește să modifice Legea audiovizualului, prin controlarea platformelor cu materiale video, precum YouTube și altele similare, de către Consiliului Național al Audiovizualului (CNA). În acest sens, Guvernul va putea să elimine sau să restricționeze accesul la anumite conținuturi video, informează Profit.ro

Proiectul ce ar modifica forma actuală a Legii audiovizualului urmărește transpunerea în legislația națională a Directivei UE nr. 1808/2018 cu privire la serviciile media audiovizuale, care a avut ca scop, printre altele, „nivelarea terenului de joc” al pieței de profil din punctul de vedere al poverii reglementării, audiovizualul clasic considerându-se nedreptățit din acest punct de vedere în comparație cu noii jucători online, inclusiv din Social Media.

Potrivit documentului citat, furnizorii de servicii de platformă de partajare a materialelor video au obligația să ia masuri corespunzătoare pentru a proteja:

a) minorii de programele, de materialele video generate de utilizatori și de comunicările comerciale audiovizuale care le pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală, în special de programele care conțin pornografie sau violență nejustificată;

b) publicul larg de programele, de materialele video generate de utilizatori și de comunicările comerciale audiovizuale care conțin incitări la violență sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe motiv precum sexul, rasa, culoarea, originea etnică sau socială, caracteristicile genetice, limba, religia sau convingerile, opiniile politice sau de orice altă natură, apartenența la o minoritate națională, averea, nașterea, un handicap, vârsta sau orientarea sexuală;

c) publicul larg de programele, de materialele video generate de utilizatori și de comunicările comerciale audiovizuale având un conținut a cărui difuzare constituie instigare publică la săvârșirea unei infracțiuni de terorism, infracțiuni legate de pornografia infantilă sau infracțiuni de natură rasistă și xenofobă.

„În cazul în care conținutul unei platforme de partajare a materialelor video încălcă dispozițiile art. (…) și nu sunt disponibile alte mijloace eficace pentru a pune capăt sau a interzice încălcarea și pentru a evita riscul unor prejudicii grave aduse intereselor colective ale publicului, Consiliul poate solicita:

a) furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video să îndepărteze conținutul ilegal sau restricționarea accesului la aceasta sau afișarea explicită a unui avertisment către utilizatori în momentul accesării acestui conținut;

b) furnizorilor de servicii de găzduire să înlăture, să dezactiveze sau să restricționeze accesul la o platformă de partajare a materialelor video;

c) operatorilor de registre să elimine numele de domeniu al platformei de partajare a materialelor video”, stipulează proiectul de modificare a Legii audiovizualului.

CNA va putea solicita furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video să îndepărteze sau restricționeze conținut numai în baza unei decizii motivate, iar decizia trebuie să fie suficient de precisă și argumentată în mod corespunzător, astfel încât să permită furnizorului să ia o decizie avizată și cu toată diligența necesară în ceea ce privește acțiunile care trebuie întreprinse pentru a da curs notificării primite. Decizia va putea fi atacată la instanța de contencios administrativ, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

În expunerea de motive a draftului de modificare a Legii audiovizualului se arată că au apărut noi tipuri de conținut, cum ar fi videoclipurile sau conținutul generat de utilizatori, care au devenit tot mai importante și care au determinat apariția unor noi actori în piața serviciilor, inclusiv a furnizorilor de servicii video la cerere și de platforme de partajare a materialelor video, unii fiind în prezent deja consacrați, iar această convergență media necesită un cadru juridic actualizat pentru a reflecta evoluțiile de pe această piață în continuă expansiune și pentru a atinge un echilibru între accesul la serviciile de conținut online, protecția consumatorilor și competitivitate.

„Un segment important al pieței actuale este reprezentat de serviciile de platformă de partajare a materialelor video care oferă conținut audiovizual, care este accesat din ce în ce mai mult de către publicul larg, în special de către tânăra generație. În această categorie intră și serviciile oferite de mijloacele de comunicare socială, care au devenit un mediu important pentru schimbul de informații, divertisment și pentru educație, inclusiv prin asigurarea accesului la programe și la materiale video generate de utilizatori. Este necesar ca respectivelor servicii să le fie aplicabil cadrul legal specific domeniului audiovizual, deoarece concurează pentru același public și aceleași venituri ca serviciile media audiovizuale. În plus, acestea au, de asemenea, un impact considerabil prin faptul că facilitează posibilitatea utilizatorilor de a modela și influența opiniile altor utilizatori, inclusiv a minorilor. Prin urmare, pentru a-i proteja pe minori de conținutul dăunător și pe toți cetățenii de incitarea la ură, la violență și la terorism, serviciile respective ar trebui să fie reglementate și supuse unor reguli și restricții, astfel încât să fie asigurată apărarea obiectivelor de interes public general, precum și dreptul la libertatea de exprimare”, argumentează Guvernul.

Proiectul reglementează unele aspecte cu privire la modul de stabilire a juridisdicției furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video, stabilind totodată și un mecanism de determinare a jurisdicției, în funcție de anumite elemente sau particularități ale furnizorului respectiv. În privința furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video se impun o serie de obligații și măsuri, cu privire la conținutul difuzat, astfel încât să fie respectate prevederile legale aplicabile, în general, serviciilor media audiovizuale.

Restul articolului poate fi citit accesând următorul link.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*